1. Clock pada PC pengguna terlibat telah lari +/-5 minit daripada clock di pelayan AD
2. Akaun objek-komputer (bukan objek-user) telah hilang/berubah/rosak dsbg.
Penyelesaian (Isu Clock):
-
Kerana hilang Trust dengan pelayan AD, PC terlibat sudah tidak
boleh mengesahkan dirinya kepada infrastruktur AD; namun begitu, ia
masih boleh menggunakan akaun local atau akaun AD yang pernah di-cache
pada PC tersebut jika capaian rangkaian terputus.
-
Cabut kabel rangkaian pada PC, restart dan cuba login pada PC
terlibat menggunakan akaun local Administrator atau AD (yang ada
kebenaran Administrator) yang pernah login dengan berjaya
sebelum-sebelum ini.
-
Pantau dan ubah clock pada PC tersebut jika ia telah lari. Sambungkan semula kabel rangkaian, restart PC dan cuba login semula,
Penyelesaian (Isu objek-komputer hilang/berubah/rosak):
-
Semak dan buat carian objek-komputer terlibat di dalam Active Directory
Users and Computers dan pastikan ia masih wujud dan tiada konflik
dengan PC lain (penggantian PC lama kepada baru dsbg.).
-
Kerana hilang Trust dengan pelayan AD, PC terlibat sudah tidak
boleh mengesahkan dirinya kepada infrastruktur AD; namun begitu, ia
masih boleh menggunakan akaun local atau akaun AD yang pernah di-cache
pada PC tersebut jika capaian rangkaian terputus.
-
Cabut kabel rangkaian pada PC, restart dan cuba login pada PC
terlibat menggunakan akaun local Administrator atau AD (yang ada
kebenaran Administrator) yang pernah login dengan berjaya
sebelum-sebelum ini.
-
Unjoin PC (dan masuk ke dalam Workgroup).
-
Ubah nama komputer jika didapati ia konflik dengan PC lain; Restart
-
Sambungkan semula kabel rangkaian dan join semula PC kepada AD.
No comments:
Post a Comment